PERHATIAN! Mulai February 2014, harga produk Shaklee untuk Semenanjung Malaysia dan Sabah Sarawak adalah SAMA... Yang berbeza hanyalah kos postage sahaja....

Wednesday 19 February 2014

Perlu dan Penting Ke Makanan Tambahan @ Vitamin?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...
Hari ni saya nak share dengan anda semua tentang perlu ke mengambil makanan tambahan @ supplement @ vitamin? Penting ke ambil vitamin? Mesti ada yang akan jawab YA atau TIDAK kan? Saya pun macam anda juga..Terfikir-fikir juga perlu ke aku makan vitamin? Saya mula consume Shaklee untuk membetulkan kitaran period.. Kitaran period saya memang tak teratur, umpama kalau dia suka dia datanglah kalau tak suka, kadang-kadang 3 bulan sekali baru period.. Dan, Alhamdulillah selepas mengamalkan GLA Complex masalah itu dapat diatasi.. Saya mula mendapat kitaran period yang normal pada setiap bulan..Alhamdulillah, ianya serasi dengan saya... Jadi, bermula dari situ lah satu persatu produk Shaklee saya consume seperti Shaklee Sustained Release Vitamin C, Vitamin E, Alfalfa, ESP, AJHT, Vitalea, B-Complex, Lecithin, Zinc, Performance Drink, Chewable Vitamin C dan Ostematrix.. Saya kongsi makan dengan suami saya dan saya tak adalah makan produk ni sekaligus...Perlu ikut jadual pengambilan, barulah tubuh dapat menyerap dengan baik...

Sebenarnya, ada beberapa faktor kenapa kita perlu mengambil makanan  tambahan..Ataranya adalah:

1. Terdedah dengan pencemaran alam sekitar.
Kesan daripada pencemaran udara akan mengganggu sistem pernafasan manusia. Gas-gas seperti karbon monoksida akan meracuni sistem pengangkutan oksigen dalam darah dan akan melambatkan tindakbalas manusia .Sehinggalah menyebabkan mengantuk,penyakit lelah dan mengurangkan fungsi paru-paru.

2. Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien
Badan kita sememangnya memerlukan vitamin dan mineral sebagai tambahan untuk memastikan ia bergerak aktif seperti Vitamin C bagus untuk kulit dan Vitamin E untuk anti penuaan.

3. Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas
Penggunaan racun perosak, racun serangga  akan mempengaruhi kualiti buah-buahan dan sayur-sayuran. Penggunaan racun serangga berpotensi membahayakan kesihatan seperti sakit kepala,loya,sakit dada,muntah,ruam,sakit otot,cirit birit dan pandangan mata yang kabur.
4. Mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat
Gaya hidup yang kurang sihat seperti merokok,kurang bersenam,tidak mengamalkan diet yang seimbang,makan lewat malam ,kurang rehat dan tidur akan mengundang pelbagai penyakit seperti penyakit jantung dan strok.Tekanan di tempat kerja, balik lewat malam akan membawa kemusnahan Vitamin B dan C. 

5. Makan mengikut selera rasa
Sebut saja Fast Food, semua orang tahu jenis makanan apa yang dimaksudkan.Boleh dikatakan ia berjaya mengubah selera masyarakat Malaysia. Makanan segera yang diambil dalam jumlah kerap dan banyak tidak baik untuk kesihatan kita terutama kanak-kanak.

6. Gangguan penyerapan nutrisi dalam badan
Pengambilan pil penahan sakit,ubat-ubatan,alkohol akan mengganggu penyerapan zat makanan.Tahukah Kafein juga boleh menghalang penyerapan Vitamin D dan kalsium ke dalam tubuh?. Ia juga boleh mengganggu penyerapan beberapa nutrien dam tubuh.

7. Kehilangan Nutrien
Tahukah kita bahawa cara memasak,menggoreng terlalu lama,memotong,menyimpan bahan mentah terlalu lama di dalam peti sejuk boleh menyebabkan kehilangan nutrien?.Jadi apa yang tinggal lagi untuk kita...


Beberapa Kepentingan Makanan Tambahan:

1. Memulih & memelihara kesihatan
- gaya hidup rakyat yg kurang bergerak & pemakanan yg tidak seimbang menyebabkan    mereka mengalami penyakit yg menjejaskan kehidupan. Mkn tambahan juga dikenali sbg “mkn berfungsi” yg mengandungi mkn lengkap pd asasnya spt protein, enzim, organic, glukos, dan hormone. Unsur2 ini dpt memulihkan kesihatan & mengembalikn kecergasan

2. Untuk menyingkirkan toksik dlm bdn
- kerosakan tisu2 bdn dpt dikurangkan dgn pengambilan suplemen yg mampu menyahtoksik. Toksik dlm bdn amt berbahaya kerana mampu menjejaskan daya penyerapan dalam sel bdn

3. Menguruskan bdn dan memperoleh tubuh yg cantik
- Pengambilan chitosan dpt membantu mereka yg menglami masalah berat badan & mengurangkan lemak dalam badan


Beberapa Masalah dan Cadangan Supplement yang Sesuai:


1.Kerap berada dalam keadaan tertekan sama ada kerana kerja, keluarga dan perhubungan. Keadaan ini akan menyebabkan kelenjar adrenal anda berkerja ‘lebih masa’. Keadaan ini akan menyebabkan sakit kepala dan keletihan. Mungkin pengambilan vitamin B komplek, E dan C boleh membantu.

2. Sejarah keluarga yang berhadapan dengan ostreoprosis. Membekalkan tubuh anda dengan mineral yang tersimpan dalam tulang boleh menolong mencegah masalah ini. Apatah lagi bagi wanita yang kerap melahirkan anak, bayi bergantung bekalan kalsiumnya daripada ibu. Justeru pengambilan kalsium, magnesium dan vitamin D mungkin membantu anda menangani osteoprosis.

3. Anda kerap diserang selesema. Sistem imun anda mungkin rendah berbanding orang lain. Dalam keadaan ini tambahkan pengambilan vitamin C dan zink.

4. Jika anda merokok, anda memerlukan lebih vitamin C. Selain itu anda mungkin memerlukan kalsium, magnesium dan vitamin D, kerana merokok juga dikaitkan dengan osteoporosis, tetapi sebaik-baiknya berhentilah merokok.

5. Jika anda berhadapan dengan masalah hormon, anda mungkin memerlukan vitamin B6. tetapi jangan ambil dos yang banyak tanpa rujukan doktor.

6. Anda mengalami masalah tekanan darah rendah. Lebihkan pengambilan zat besi, vitamin C, asid foli dan vitamin B12 juga.

7. Gout- Mungkin anda perlu mengambil vitamin B5 (asid panthothenik)

8. Masalah jantung - Minyak ikan membantu menurunkan tahap kolesterol. Ia juga berfungsi sebagai agen mengurangkan bengkak atau radang. Jika anda tidak mendapat minyak zaitun dalam diet, mungkin anda perlu pertimbangkan mengambil makanan tambahan.

Diharapkan dengan perkongsian artikel di atas dapat memberi anda info kenapa kita perlu makanan tambahan dalam kehidupan harian kita...Selain untuk mendapatkan kesihatan yang optimum, ianya juga secara tidak langsung untuk mengisi lompang-lompang kosong dalam tubuh kita. Jika anda nak consume produk Shaklee tapi tak nak makan banyak vitamin, anda boleh cuba Vitalea atau Meal Shakes.. Ianya multivitamin dan sesuai untuk mereka yang tidak suka makan banyak vitamin. Jika anda mempunyai masalah budget dan ingin mencuba rangkaian produk Shaklee, jangan risau ada penyelesaiannya..

Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang produk Shaklee, anda jangan segan-segan untuk hubungi saya ye.. Saya akan mencadangkan mengikut masalah dan juga budget anda.. Setiap pembelian dari saya juga, KONSULTANSI PERCUMA, JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN akan diberi kepada anda..Juga, anda akan dijemput ke GROUP EKSKLUSIF FB kami..Anda sangat-sangat dialukan.. =)

I'm Your SHAKLEE Independent Distibutor
Nurul Zaipah (Nurul)
SID: 954958
SMS/WA: 019-5231052
Email: thelittledream15@gmail.com 
Fanpage

No comments:

Post a Comment